ЗАМЫН-ҮҮД ДАХЬ “ШИЛЖҮҮЛЭН АЧИХ ЦОГЦОЛБОР-1” БАЙГУУЛАМЖ

          Манай улс зах зээлийн харилцаандшилжин гадаад эдийн засгийн нээлттэй бодлого явуулах болсноор 1990-ээд оноос хойш төмөр замын тээвэрлэлтийн бүтцэд ихээхэн өөрчлөлт орж Улаанбаатар- Замын-Yүд хэсгийн ачаа болон хүн тээврийн хэмжээ эрс өсч байна. Энэ нь Замын-Yүд тосгонд төмөр замын болон хил гаалийн үйл ажиллагаа явуулах олон үйлдвэр аж ахуйн газруудыг шинээр байгуулж Замын-Yүд өртөөг Монгол улсын урд хилийн зам тээврийн харилцааны үндсэн боомт болгон хөгжүүлэх нөхцөл бий болсон юм. Монгол улсын өмнөд хилийн дамжуулах боомт дээр ачаа тээврийн ажилд үлэмж хүндрэл учруулж, гадаад валютын чухал эх үүсвэр болох дамжин өнгөрүүлэх тээвэрлэлтэнд сөрөг нөлөө үзүүлж байсан асуудлын нэг нь Замын-Yүд өртөөнд шилжүүлэн ачих байгууламж байхгүйтэй холбоотой байлаа.

            Монголын улс төмөр замыг ашиглаж эхлэх үед Хятадын төмөр замын нэлээд хэсэг нь манайхтай нэгэн адил 1524 мм-ийн өргөн царигийн замтай байсан тул хилийн өртөөнд шилжүүлэн ачилт хийх шаардлагагүй, галт тэргийг шууд дамжуулдаг байлаа. 1960-аад оноос Хятадын тал төмөр замынхаа царигийг нарийсгаж 1435 мм болгосноос хойш хоёр улсын хооронд тээвэрлэлтийг шилжүүлэн ачилттайгаар гүйцэтгэх болж олон улсын ачаа харилцааны хэлэлцээрийн дагуу ачааг хүлээн авах тал шилжүүлэн ачилтыг гүйцэтгэх ёстой болсон.

            Замын-Yүд өртөөнд шилжүүлэн ачих байгууламж байхгүйгээс уг ажиллагааг Хятадын төмөр замын Эрээн өртөөнд гүйцэтгэж, энэ нь улмаар 1995 он хүртэл үргэлжилсэн юм. Энэ хугацаанд Эрээн өртөөнд ачаа их хэмжээгээр саатах, улмаар Европ болон ОХУ-аас УБТЗ-аар дамжин БНХАУ-д тээвэрлэгдэж байсан ачаа удах, ингэснээр тус өртөөнд саатсан оросын төмөр замын вагоны зогсолтын төлбөрийн нэлээд хувийг манай зам төлдөг зэрэг хүндрэлүүд учирч байлаа. Эдгээр хүндрэлүүдийг арилгах зорилгоор ачаа шилжүүлэн ачих байгууламжийг Замын-Yүд өртөөнд барих зайлшгүй шаардлага бий болсон. Өнөөгийн байдал Замын-Yүд дэх “Шилжүүлэн ачих цогцолбор-1”ашиглалтанд орсон нь Монгол улсын стратегийн чухал асуудал төдийгүй, хүн амын өдөр тутмын өргөн хэрэглээний бараа, аж үйлдвэрийн зориулттай тоног төхөөрөмж болон дамжин өнгөрөх ачааг түргэн шуурхай шилжүүлэн ачих боломжийг бүрдүүлж өгсөн.

Япон Улсын буцалтгүй тусламжаар 1996 онд байгуулагдсан тус байгууламжийг 1996-2009 оны хооронд “УБТЗ” ХНН ашигласан байдаг. ШАЦ-1 нь 2009 онд манай компанийн эзэмшилд шилжсэн ба 2009 оны 12 сараас 2015 оны 05 сар хүртэл “УБТЗ” ХНН-д түрээсээр ашиглуулж байсан юм. Түрээсийн гэрээ дуусгавар болсноор “МТЗ” ТӨХК нь 2015 оны 05 сараас эхлэн бие даан үйл ажиллагаа явуулж эхлээд байна. Замын-Үүд дахь “Шилжүүлэн ачих цогцолбор-1”(цаашид ШАЦ-1 гэх) нь “МТЗ” ТӨХК-ийн удирдлага зохион байгуулалтын салшгүй хэсэг юм. “ШАЦ-1” нь үндсэн үйл ажилагааны хувьд Хятадын төмөр замаас нарийн царигийн  вагон болон чингэлэг илгээлтээр ирж байгаа ачааг өргөн царигийн вагонуудад шилжүүлэн ачих, вагонгүй тохиолдолд талбай болон агуулахад хурааж хадгалах, БНХАУ-с автомашинаар ирж байгаа чингэлгийг вагонд, өргөн царигийн вагоноос автомашинд шилжүүлэн ачих , орон нутгийн ачааг тээвэрт хүлээн авч ачих, буулгах, олгох, ачааны дагалдах тээврийн бичиг баримтыг бүрдүүлэх, тооцоо хийх, тайлан гаргах үйл ажиллагааг гүйцэтгэнэ.

“ШАЦ-1”ийн барилгуудад захиргаа, товарын контор, гааль, хилийн мэргэжлийн хяналтын газар, УБТЗ-ын болон Хятадын төмөр замын агентууд байрладаг нэг цэгийн үйлчилгээний газар болно.

Технологийн байгууламжууд

 

Нэр

 

Хэмжээ

 

Зориулалт

Ашигтай урт, вагоны багтаамж

1.

 

Чингэлгийн шилжүүлэн ачилтын талбай

 

350х36м

талбай

12600м2

Ачааг авто өргүүрээр шилжүүлэн ачих:-

Вагоноос вагонд – Автомашинаас вагонд – Вагоноос автомашинд – Вагоноос талбайд – Талбайгаас вагондболон машинд ачих

 

350м      буюу           24 вагон

2.

 

Өндөрлөсөн тавцан

 

120х15м өндөр 1230 мм талбай 1800м2

Ачааг авто ачигч,  тэргэнцэрээр ачих:

Вагоноос вагонд –

Вагоноос талбайд – Талбайгаас вагонд

 

120м      буюу             8 вагон

3.

Гараж /дулаан/

20х17м өндөр 10 м талбай 340м2

Авто өргүүр, Авто ачигч  хадгалах, засвар үйлчилгээ хийх

-

4.

Агуулах /хүйтэн/

20х15м өндөр 4 м талбай 300м2

Ачаа хадгалах

-

 

Ачилтын авто машины талбай болон тавцангийн тодорхойлолт

Талбайн нэр

Урт /м/

Өргөн /м/

Өндөр /м/

Талбайн хэмжээ /м2/

1.

Чингэлгийн талбай

350

36

 

12600

2.

Ялгалтын өндөрлөсөн тавцан

120

15

1.2

1800

3.

Хүйтэн агуулах

30

10

 

300

4.

Нурмаг ачаа буулгах талбай

36

6

 

216

НИЙТ

14,916

 

Замын тодорхойлолт

Замын дугаар

Замын бүрэн урт

багтаамж  /м, вагон/

Ашигтай урт

Ачилтын  фронт вагон

Хэвгий

А. Өргөн цариг

 

3

3-р зам

420м

400м

28 вагон

350м

24 вагон

0.32

4

4-р зам

480м

460м

32 вагон

350м

24 вагон

0.31

8

8-р зам

678м

613м          43 вагон

336м

24 вагон

0.06

Б. Нарийн цариг

 

1

7-р зам

681м

650м 46 вагон

350м

24 вагон

0.08

2

8-р зам

658м

600м

42 вагон

120м

24 вагон

0.02

 

”ШАЦ-1”ийн ашиглалтын ажлын тодорхойлолт

“ШАЦ-1”ийн хоногийн ажлыг харуулбал(вагон.тонноор):

     “ШАЦ-1”

 

 

 

 

Ажиллагааны төрөл

Вагоны тоо /ширхэг/

Ачааны жин /тн/

Буулгах болон ачих хугацаа

Орон нутаг ачилтаар

30

1320

чингэлэг

7 мин

Бусад Кр ачаа 3-8 цаг

Сэрээт ачигчаар

0.6-1.5цаг

Орон нутаг буултаар

/чингэлэг/

Вагоноос

40

352

Авто машинаас

20

176

Шилжүүлэн ачилтаар

101

2432

ДҮН

131/ 60

4280

 

 

 

Ачаа хадгалалт

      Талбайн өндөрлөсөн тавцанд бороо, чийг, салхинд /жишээ нь электрод, хавтан, понарь, лонх, блок, ган бөмбөлөг, плита, чулуу, гантиг, талст цахиур, ган хийц гэх мэт/ ачаа болон ачааны сав баглаа боодол гэмтэхгүй ачаануудыг вагоны хангалт байхгүй үед нарийн царигийн вагоны сул зогсолтыг бууруулах зорилгоор буулгана. Хавтан, ган бөмбөлөг, талст цахиур гэх мэт поддонтой давхарлаж хураах боломжтой ачаануудыг 2 давхарлан хураана.

Талбайн хэмжээ

 

Д/д

 

 

Талбай

 

Хэмжээ /м2/

 

                 Зориулалт

 

Тайлбар

1

Ялгалтын өндөрлөсөн тавцан дээвэртэй саравч

120х15=1800

Шилжүүлэн ачилтаар ирсэн ачааг вагон хангалтгүй үед буулган хадгалах

Шилжүүлэн ачилтаар ирсэн ачааг КЖД вагоны сул зогсолтыг бууруулах

2

Чингэлэгийн талбай

350х36=12600

Шилжүүлэн ачилтаар ирсэн чингэлэг болон машин механизмийг вагон хангалт байхгүй үед буулган хадгалах

“ШАЦ-1”ийн ачаа тээврийн ажлын зохион байгуулалт

            “ШАЦ-1” нь нарийн царигийн  вагон болон чингэлэг илгээлтээр ирж байгаа ачааг өргөн царигийн вагонуудад шилжүүлэн ачих, вагонгүй тохиолдолд талбай болон агуулахад буулгаж хадгалах, БНХАУ-с импортоор  ирж байгаа ачааг вагонд, өргөн царигийн вагоноос автомашинд шилжүүлэн ачих, орон нутгийн ачааг тээвэрт хүлээн авч ачих, буулгах,хадгалах олгох, ачааны дагалдах тээврийн бичиг баримтыг бүрдүүлэх, тооцоо хийх, тайлан гаргах үйл ажиллагааг гүйцэтгэнэ. Чингэлгийн болон ялгалтын гэсэн 2 хэсэгтэй байна. Үүнд:                        

·         Нарийн царигийн 7-р замаас чингэлэг илгээлтээр  ирж байгаа чингэлэг, вагон илгээлтээр ирж байгаа машин техник, тоног төхөөрөмжийг авто өргүүр (DRF450-60S5M)   ашиглан өргөн царигийн 4-р замын  вагонд шилжүүлж ачих, вагонгүй тохиолдолд талбайд буулгаж хадгалах, ачааг олгох.

·         БНХАУ-с импортоор ирж байгаа ачаатай чингэлэг болон бусад ачааг авто өргүүр ашиглан өргөн царигийн 4-р замд тавигдсан вагонд ачих, талбайд хадгалах, олгох, .

·         Өргөн царигийн 4-р замд орон нутгийн буултаар ирсэн ачаатай хоосон чингэлгийг талбайд  буулгах, автомашинд  ачих

Нарийн царигийн 8-р замаас өргөн царигийн 8-р замд, нарийн царигийн 7-р замаас өргөн царигийн 3-р замд нарийн царигийн  вагон илгээлтээр ирсэн битүү  вагоны ачааг гараар болон авто ачигч ашиглан  шилжүүлэн ачих, вагонгүй тохиолдолд  агуулах талбайд буулгах, хадгалах, ачааг олгох технологит ажиллагаануудыг гүйцэтгэнэ.

Нийтлэгдсэн огноо: 2015-10-18 13:54:00